[Interview Sandra Swinnen] Burst kraakt de data
- Online
- 7 feb 2017 @ 11:36
- Link
-
Wout Maas
redacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - StrategieBig dataInterview
- 7 feb 2017 @ 11:36
- Wout Maas
Sandra Swinnen is Head of Insights bij Burst en verantwoordelijk voor het uitbouwen van de insights-afdeling binnen het digitale bureau. Zij wil merken voorzien van actionable insights door de juiste vertaalslag te maken met hun eigen data. MarketingTribune spreekt haar over het belang van het combineren van databronnen.
Wat houdt de functie van head of insights precies in? En, hieraan gekoppeld, bent u de verbindende schakel tussen verschillende afdelingen bij Burst?
Als Head of Insights ben ik sinds 3,5 maand verantwoordelijk voor het uitbouwen van de insights tak binnen Burst. In zekere zin verbindt data al onze afdelingen - zo kunnen wij onze producten toetsen en verbeteren - maar nog belangrijker is dat we hiermee de klant proactief van inzichten voorzien. Deze inzichten gaan veel verder dan alleen onze producten en hebben vaak betrekking op de hele business.
Deze functie bekleedt u sinds oktober 2016, heeft u de afgelopen vijf maanden al resultaten kunnen boeken in uw huidige functie?
Deze eerste maanden zijn we aan de slag gegaan met onze grootste klanten en hebben we gekeken hoe wij hen nog beter kunnen helpen, niet alleen met webdata maar ook met andere databronnen die klanten ter beschikking hebben. Het eerste doel daarin is steeds kosten te besparen en/of opbrengsten verhogen. Bijvoorbeeld voor een groot FMCG merk hebben we op basis van verschillende databronnen duidelijker naar voren gebracht wie daadwerkelijke de kopende klanten zijn. Met deze inzichten kunnen zij kosten besparen door hun media nog gerichter in te kopen. Dit was niet mogelijk zonder alle bronnen goed over elkaar te leggen.
Big data is al jaren een sleutelwoord in marketing. Veel digitale bureaus verzamelen data namens klanten en maken deze relevant. Hoe weet Burst zich op dit vlak toch te onderscheiden van andere bureaus?
Big data bestaat al een hele tijd. Iedereen ziet inmiddels ook het belang van dataverzameling. Echter wordt met deze data een juiste vertaalslag naar actionable insights nog maar nauwelijks gemaakt. Een aantal bedrijven, met name in branches zoals telco’s, banken en verzekeraars, zijn inmiddels behoorlijk goed in het combineren van diverse databronnen, deze te analyseren en daarop te sturen. Maar de meeste bedrijven slaan op dit moment alleen nog maar. Wij helpen ze proactief om verschillende databronnen te combineren - on- en offline, publiekelijk en in eigen beheer verzameld - en vervolgens hier inzichten uit te halen. Deze kunnen we deels gebruiken om onze eigen producten zoals websites, campagnes en ecommerce beter op de gebruiker af te stemmen, maar nog belangrijker: deze inzichten kunnen onze klanten inzetten om daadwerkelijk kosten te besparen en/of omzet te verhogen. Je kan Burst Insights dan ook zien als een soort van 'number crunchers as a service.'
Wat is uw doelstelling voor de komende 2 jaar?
In de komende twee jaar zal de proactieve analyse van data voor onze klanten net zo gebruikelijk worden als bijvoorbeeld hosting. We zien nu al dat we significante impact kunnen hebben voor onze klanten. Om onze doelstellingen te realiseren zijn we druk opzoek naar uitbreiding van het insights team, met nog meer number crunchers en specifieke specialisten zoals Tableau, Google Analytics, etcetera.
Sandra Swinnen
-
Wout Maas
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
- Sandra Swinnen
- Burst
- Head of Insights
- data
- webdata
- actionable insights
- number crunchers as a service
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- VanMoof lanceert S6: krachtiger en... 11-06-2025
- [column] Marketingtoppers in London... 06-06-2025
- AI Assistent wil werken in Albert... 06-06-2025
- Maastricht zet bezoeker centraal met... 05-06-2025
- [onderzoek] Nederlandse consument... 20-05-2025
- DDMA prolongeert Experimentation... 19-05-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation